Feedback als boodschap over het gedrag van een ander.
Feedback kan constructief en destructief zijn. Destructieve feedback kun je goed plaatsen bij 'kritiek'. Het lijkt vaak te gaan over 'zijn' in plaats van 'doen' en het komt veelal als een aanval over. Met als tegenreactie: een verdediging.
Constructieve feedback gaat over 'doen' en niet over 'zijn'. Het geven van goede en opbouwende feedback kan lastig zijn, misschien wel net zo lastig als het ontvangen van feedback. Check hieronder de 10 tips over het geven en ontvangen van feedback.
Weerstand ervaren, bij het ontvangen van feedback, is een natuurlijke reactie. Helemaal wanneer jij je niet herkent in de feedback.
Jij wil dat jouw feedback goed aankomt bij de ander
en daarom is het handig om te weten hoe je goede en constructieve feedback geeft.
- Beschrijf het veranderbaar gedrag. Geef feedback over gedrag en niet over hoe iemand is, het grote verschil tussen 'doen' en 'zijn' - gedrag vs. persoon. Dus bijvoorbeeld: ''Ik heb er last van als je zoveel praat, wanneer ik probeer te werken. Ik zou het prettig vinden als je ietwat minder praat onder werktijd, dan kan ik mij beter concentreren.''
- Beschrijf concreet en specifiek gedrag. Woorden zoals 'altijd' en 'nooit' horen niet thuis in opbouwende feedback. Verder heeft het weinig impact om feedback te geven over iets wat tijden geleden wel of niet is gedaan of gezegd.
- Spreek in de ik-vorm. Wanneer je in de jij-vorm spreekt (''Jij praat zoveel''), kan de ontvanger de feedback aanvallend ervaren, omdat je suggereert dat de ander iets fout doet. Wanneer je in de ik-vorm spreekt (''Ik heb er last van als je zoveel praat''), maak je meer kans op verandering. Hiermee zeg je dat jíj graag iets anders wil en vraag je wezenlijk om hulp daarbij. Bovendien nodigt de ik-boodschap de gesprekspartner uit om het erover te hebben.
- Geef feedback enkel over je waarneming van het gedrag, zonder eigen interpretatie of waardeoordeel. Stick to the facts!
- Wanneer je een zaken-relatie feedback wil geven (confronteren), check dan altijd of hij/zij hiervoor openstaat. Staat hij/zij hier niet voor open, dan roept de feedback bijna altijd té veel weerstand op en heeft dit negatief effect op de zakelijke relatie.
- De feedback zou een constructieve reactie moeten uitnodigen. Probeer de boodschap dus niet verwijtend of bevelend te brengen, dan beland je al gauw in conflict.
En hoe kun je het beste omgaan met het krijgen van feedback?
Hoe feedback ontvangen?
Niet iedereen is goed in het geven van constructieve feedback, zeker wanneer zij niet de bovengenoemde 'feedback regels' kennen. Feedback kan komen in de vorm van een op- of aanmerking over het functioneren of presteren, maar ook in de vorm van een klacht. Zeker op het werk heb je te maken met feedback in de vorm van een klacht. Hoe ga je hiermee om?
- Bedankt de ander voor de moeite die hij/zij neemt om jou of de organisatie (waarvoor je werkt), feedback te geven. Ongeacht hoe deze op jou overkomt of in hoeverre de boodschap valide is.
- Neem de tijd om de feedback in je op te nemen. Begrijp je wat de zender precies bedoelt? Zo niet, stel vragen ter verduidelijking. Probeer de feiten te onderscheiden van waardeoordelen of interpretaties.
- Kun je, je in de gegeven feedback vinden? Het is mogelijk dat de feedback al eerder is gegeven en dat je het al vaker hebt gehoord. Het kan ook zo zijn dat het een nieuw feedback-punt is. Hoe dan ook en ongeacht of je jezelf of de organisatie (waarvoor je werkt) herkent in de feedback, moet je deze wel serieus nemen. Immers, heeft de ander het zo ervaren.
- Omarm de weerstand. Het is normaal als je weerstand ervaar, wanneer je feedback mag ontvangen. In het bijzondere wanneer je jezelf of de organisatie (waarvoor je werkt) niet in de feedback kunt herkennen. Het is wel gemakkelijker om dit soort feedback te ontvangen. Zeker, wanneer de feedback gebaseerd is op een subjectieve ervaring. Dit betekent niet dat je het minder serieus neemt, maar het kan je helpen om het niet of minder persoonlijk op te vatten.
Reactie plaatsen
Reacties